Wie is er aansprakelijk bij schade?
By Mariska Snel - september 19, 2019
Zo lang een object stil staat in een stalling, is de kans op schade niet zo groot. Maar op het moment dat je een object moet verrijden, kan het gebeuren dat je iets raakt met een object. Zeker als jouw caravanstalling vol staat. Natuurlijk houd je het liefst alle objecten heel. Maar àls er schade is ontstaan, moet dat netjes afgehandeld worden. Hoe doe je dat? Wie is aansprakelijk? En welke rol speelt de verzekering in dit proces? Je leest het in deze blog.
Schade door verrijden van het object
Als je schade rijdt bij het in- en uitrijden van jouw stalling, word jij aansprakelijk gesteld voor de schade aan het object. Daarom adviseren wij om alleen jou (of een beheerder) de objecten naar binnen en naar buiten te laten rijden - en dus niet de klant zelf. Zo voorkom je verwarring over de aansprakelijkheid van de schade.
Voor schade bij het in- en uitrijden van de stalling, kun je je verzekeren door middel van een interne-transportverzekering. Als er dan schade is ontstaan, vul je een schadeformulier in, net zoals bij een auto-ongeluk. Het beste kun je ook nog duidelijke foto´s nemen, zodat de verzekeraar de waarde van de reparatie goed kan beoordelen. De verzekering bepaalt dan welk bedrag er wordt vergoed.
Schade door invloeden van buitenaf
Er zijn ook invloeden van buitenaf die schade kunnen veroorzaken aan de objecten. Bijvoorbeeld brand, of stormschade. Dit zijn vervelende situaties voor zowel jou, als voor de klant. Om duidelijkheid te scheppen over de aansprakelijkheid, kun je in je voorwaarden opnemen dat jij niet aansprakelijk bent voor dit soort schade. Willen klanten verzekerd zijn voor schade van buitenaf? Of tegen diefstal? Dan kunnen zij zelf een verzekering afsluiten. Zij regelen dit met hun eigen verzekeraar.
Schadeafhandeling bij stallingen van Stalling31
Klanten kunnen soms heftig of teleurgesteld reageren als zij merken dat er schade is ontstaan aan hun object. Dat is niet altijd leuk om aan te horen. Daarom kunnen klanten met klachten bij Stalling31 bellen naar de klantenservice. Hier werken ervaren medewerkers, die weten hoe zij in dit soort situaties met de klant om moeten gaan.
Is er schade ontstaan? En is de beheerder daarvoor verantwoordelijk? Dan vult de de klant samen met de beheerder een schadeformulier in. Ook maakt de klant foto´s van de schade. Van de foto´s en het formulier maakt de beheerder een pakketje, dat hij naar Stalling31 stuurt. Stalling31 handelt het verder af met de verzekering en de klant.
Vragen
Vragen rondom een schadegeval kunnen soms best ingewikkeld zijn. Want wat gebeurt er als de klant beweert dat jij schade hebt gereden, maar dat niet waar is? Of wie is er aansprakelijk als een voorwerp hard tegen een object aanwaait? Bij Stalling31 hebben we inmiddels meer dan 6.000 klanten, en we hebben (helaas) ook al wel een aantal keer te maken gehad met schadegevallen. Daardoor kun je altijd bij ons terecht met deze vragen. Mail gerust eens naar locatie@stalling31.nl, of bel naar 088-0313133.