Iedereen die zich bij Stalling31 aansluit voor de stalling van caravans of campers moet daarvoor verzekeringen afsluiten. De opstalverzekering en de zogeheten interne-transportverzekering zijn verplicht. De stallinghouder hoeft de waarde van de caravan, camper of ander object niet te verzekeren. Dat doet de eigenaar zelf.
Opstalverzekering
Een opstalverzekering is een verzekering waarmee schade aan de stalling wordt gedekt. Bijvoorbeeld als er schade is ontstaan bij een brand, een storm of door een blikseminslag. Glas hoort vaak niet bij de dekking van de opstalverzekering. Om het glas in de stalling te verzekeren moet vaak een extra premie betaald worden.
Interne-transportverzekering
Voor de schade die ontstaat bij het in- en uitrijden van de caravan en campers sluit de stallinghouder een interne-transportverzekering af. Het in- en uitrijden van de objecten doen stallinghouders zelf, zij laten dat niet aan de klanten over. Dat geeft de minste kans op schade of gedoe. Bij het in- en uitrijden van het object maakt de stallinghouder altijd foto´s, en stuurt die naar Stalling31. Als er dan bij het in- of uitrijden schade ontstaat, heeft Stalling31 daar bewijs van. Als er schade ontstaat door het in- en uitrijden, handelen wij dat als Stalling31 verder af met de verzekeraars. Stallinghouders hebben daar dan geen rompslomp van.
Verzekeren van objecten
Stallinghouders hoeven de objecten die zij stallen niet te verzekeren tegen bijvoorbeeld diefstal of brand. Daar is de eigenaar van het object verantwoordelijk voor. Deze regel staat beschreven in onze algemene voorwaarden, waar klanten hun handtekening onder zetten.
Stroomvoorziening in een stalling en de verzekering
Als campers lang stilstaan in een stalling, kan de accu leegraken of iets van zijn kracht verliezen. Sommige huurders vragen daarom om een stroomvoorziening in de stalling. Wij adviseren stallinghouders om géén stroomvoorziening aan te bieden voor het op peil houden van de accu’s. Zulke voorzieningen vragen meestal veel aanpassingen in voormalige stallen en schuren. Bovendien moeten die voorzieningen jaarlijks een vrij dure keuring ondergaan. Zonder zo’n goedkeuring is het gebouw niet verzekerbaar. Dan vindt de verzekeraar het risico te groot dat er wat misgaat.
Het is beter om gebruik te maken van een losse accustarter. Die is voldoende krachtig om een motor te starten waarvan de accu leeg is of een deel van zijn kracht verloren is.
Tot zo ver een aantal algemene tips. Maar elke situatie is anders. Daarom adviseren wij iedereen die start met stalling om vooraf contact op te nemen met zijn verzekeringsadviseur. Het is wel prettig als je weet dat je geen zorgen meer hoeft te maken over verzekeringen.